En blogg om SUP, vågsurf och vindsurfing i Sverige.

Varför? Därför att våra vinddrivna, ofta lite klenare vågor inte går att jämföra med Maui, Irland eller ens Danmark. Surf i skvalpig onshore är en helt annan grej. Det är min grej...

torsdag 1 september 2011

Sista sommarSUPen?

Regn, regn, regn. Lite sol, regn, regn, regn. Har hösten kommit? Hela kroppen skriker NEJ när klockan ringer och det är dags att gå till dagis för inskolning. Men för ovanlighetens skull är det tillräckligt varmt för T-skjorta redan kl 8. Blå himmel. Sol. Ny Naish Catalina 12'6 i garaget. Platt, spetsig fram och bak,holk att stå lågt i för bättre stabilitet. Kolfiber. Mmmm.

Kajakvibbar... Är det där en sittbrunn?
Ser snabb ut. Är den lättpaddlad?
Fixar, diskar, tvättar, äter, kollar klockan. Brädan på taket, kapar paddeln, lite lim och silvertejp. Fena och leash åker in i bilen och så på med dräkten. Lite ovant att köra bil i dräkt men varför inte, när man ska ut i hemmaviken. 3 minuter senare parkerar jag vid stranden och lyfter ner brädan. Ställer in vidarekoppling till den vattentäta luren som åker in i våtdräktsärmen och knallar ner till det blåaste hav jag sett i Sverige. Hoppar upp på brädan och testar lite olika fotplaceringar. Börjar mitt i holken men jag upptäcker snabbt att när nosen inte skär vattnet är brädan inte särskilt riktningsstabil. 3 paddeltag per sida. Hmm. Två steg framåt till framkant på holken och - Voilà! Hur stabil som helst. Ju mer jag tog i desto bättre stabilitet. Men dagen var för fin för att råpaddla. Ett långsamt glidande runt öarna kring kustlinjen. Hejar på några fritidsfiskare som är ute och dörjar och plåtar några brännmaneter. Livet är gott!

Efter vad jag trodde var en kvart (men visade sig vara en timme) vände jag nosen mot viken igen. Lite gammal svag dyning och 2m/s medvind. Det kan väl inte göra så stor skillnad? Johodu! Snacka om glid! Catalinans vassa häck är ju inte gjord för att rida dyning men oj, vad den går! Egentligen borde jag nog ha en lite kraftigare paddel än den Naish RD 8" som jag köpt, för att verkligen få upp farten, men det flexiga skaftet och medelstora bladet är väldigt skönt och förlåtande. Jag tror att den kommer att passa perfekt i krabb sjö och på längre paddlingar där man vill hålla upp kadensen.

Som en första tur någonsin på en race/cruise-bräda måste det betecknas som en total succé. Om det var sista riktiga sommarSUPen så okej då. Börjar ställa in siktet på en vågbräda under 9 fot så låt hösten komma :-)
Sommarkänsla - 5/5
Nöjd med inköp 5/5
Personlig form 2/5
Jaja, den är ju det jag ska jobba på nu...

Untitled from Mattias Unander on Vimeo.

2 kommentarer:

  1. Catalinan ser trevlig ut! Har precis gjort en repa i Kalmarsund på min Surftech Bark Competitor. Idag gick det som fanken utan en massa motvind.

    Trevlig blogg!

    Henrik F

    SvaraRadera
  2. Har du fått din nya fena?
    Såg på StandUpZone att du var i shoppingtagen...

    Mattias

    SvaraRadera